Now showing items 1-20 of 64

    • Příklad tvorby vážné digitální hry na základě zkušeností z kurzu „Design vážných her“ na letní škole v Tallinu 

      An example of designing a serious digital game based on experiences from Design of serious games summer school course in Tallin

      other article

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons NC Icon

      Creative Commons NC Icon

      Dědičová, Marie

      2022

      ,

      Pedagogická orientace

      ,

      32

      (2)

      Letní škola v Tallinu probíhala od 11. do 29. 7. 2022 a nabídla studentům 22 kurzů nejrůznějšího zaměření. Kurz, jehož jsem byla účastníkem, s názvem "Design vážných her" probíhal od 18. do 22.7 a zúčastnilo se jej 14 lidí ...

    • Überwindung des Zwischenraumes: Ernst Weiß’ Erzählung Marengo im Literaturunterricht 

      Overcoming the gap: Ernst Weiß’ story Marengo in literature classes

      original article

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons NC Icon

      Creative Commons NC Icon

      Smrkovský, Michal

      2023

      ,

      Schnittstelle Germanistik

      ,

      3

      (2)

      Das Ziel des vorliegenden Beitrags ist es, den Prager deutschen Autor Ernst Weiß kurz vorzustellen, und die Möglichkeiten für den Literaturunterricht zu skizzieren, die seine Erzählung Marengo bietet. Nachdem die Struktur ...

    • Czech Republic – ECEC Workforce Profile 

      chapter in a collective monograph

      open access

      published version

      Gratis Apen Access Icon

      Loudová Stralczynská, Barbora

      2024

      ,

      Munich

      ,

      State Institute of Early Childhood Research and Media Literacy

      ,

      Early childhood workforce profiles across Europe: 33 country reports with key contextual data

      The chapter provides comprehensive information on the types of professionals working in ECEC in the Czech Republic. The chapter focuses on the different types of positions in various ECEC settings in the Czech Republic. ...

    • Hledání cest začínajícího učitele v inkluzivním vzdělávání 

      Path-finding of a beginning teacher in inclusive education

      original article

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons SA Icon

      Bačová, Veronika

      2021

      ,

      Magister: reflexe primárního a preprimáního vzdělávání ve výzkumu

      ,

      8

      (2)

      Příspěvek představuje proces a výsledky akčního výzkumu začínajícího učitele v praxi společného vzdělávání. Autorka příspěvku se ve svém profesním životě, coby výzkumník a začínající učitel v jedné roli, zabývala problematikou ...

    • Stres studentů Učitelství pro 1. st. ZŠ při státních závěrečných zkouškách 

      Stress of students Teaching for 1st st. Primary school during state final exams

      abstract in conference proceedings

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons NC Icon

      Creative Commons NC Icon

      Stará, Jana

      ;

      Krčmářová, Tereza

      2023

      Příspěvek referuje o výsledcích dotazníkového šetření mezi absolventy magisterského studijního programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ na Pedagogické fakultě UK zaměřeného na hodnocení průběhu státní závěrečné zkoušky, vlastní ...

    • Is video games' effect on attitudes universal? Results from an empirical study comparing video games' impact on the attitude change of players with different backgrounds 

      original article

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Kolek, Lukáš

      ;

      Martinková, Patrícia

      ;

      Vařejková, Michaela

      ;

      Šisler, Vít

      ;

      Brom, Cyril

      2024

      ,

      Journal of Computer Assisted Learning

      ,

      40

      (2)

      Existing studies confirm that some video games can change players' attitudes. However, since we do not know the specific elements responsible for attitude change, the potential of video games to achieve desired educational ...

    • PLÁNOVÁNÍ VZDĚLÁVACÍHO OBSAHU V KURIKULÁRNÍCH DOKUMENTECH MATEŘSKÝCH ŠKOL – HLEDÁNÍ CESTY K OSOBNOSTNĚ ORIENTOVANÉMU POJETÍ 

      PLANNING EDUCATIONAL CONTENT IN curricular DOCUMENTS oF nursery schools – FINDING A WAY TO A child-centered approach

      original article

      open access

      published version

      Custom Licence Icon

      Loudová Stralczynská, Barbora

      ;

      Koželuhová, Eva

      2022

      ,

      Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání

      ,

      6

      (2)

      Příspěvek se zaměřuje na problematiku plánování vzdělávacího obsahu ve školních vzdělávacích programech mateřských škol. Prezentuje výsledky obsahové analýzy 40 školních vzdělávacích programů mateřských škol a dotazníkového ...

    • Metodická příručka Předškolní a prvostupňové vzdělávání Pedagogická diagnostika v mateřské škole 

      Methodical manual Preschool and primary education Pedagogical diagnostics in kindergarten

      uncertified methodology

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons SA Icon

      Bednářová, Jiřina

      ;

      Splavcová, Hana

      ;

      Syslová, Zora

      2022

      Metodická příručka vznikla v rámci projektu SYPO realizovaného NPI ČR. Cílem příručky je pomoci učitelům a podpořit realizaci pedagogické diagnostiky v mateřských školách, seznámit učitele mateřských škol s různými typy ...

    • From Attendance Data to Student Support: International Practices for Recording, Reporting, and Using Data on School Attendance and Absence 

      summarizing article

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Heyne, David

      ;

      Keppens, Gil

      ;

      Dvořák, Dominik

      2022

      ,

      Orbis scholae

      ,

      16

      (2-3)

      The recording, reporting, and use of data on school attendance and absence (DSAA) play a crucial role in understanding attendance and addressing absence in educational systems worldwide. However, a comprehensive grasp of ...

    • Způsoby vnímání obrazu a textu 

      Ways of perceiving image and text

      review

      restricted access

      accepted version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons NC Icon

      Creative Commons NC Icon

      Magidová, Markéta

      2022

      ,

      Česká literatura

      ,

      70

      (3)

      Recenze publikace Aleny Pomajzlové s názvem Vidět a/nebo číst: kapitoly o vztahu obrazu a slova v moderním umění. Text recenze se soustředí především na interdisciplinární souvislosti mezi literárními a výtvarnými díly a ...

    • Schweigend sprechen. Zeichensprache in mittelalterlichen Klöstern. Forschungen zur Geschichte und Kultur des östlichen Mitteleuropa 60 

      Speaking in silence. Sign language in medieval monasteries

      monograph

      restricted access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons NC Icon

      Ranochová, Radka

      2023

      ,

      Dresden

      ,

      Leibniz-Institut für Geschichte und Kultur des östlichen Europa; Christian Lübke

      Das Silentium gehörte von Beginn an zu den wichtig-sten Geboten, die das klöster-liche Leben regeln. Um aber auch dort kommuni-zieren zu können, wo das Schweige-gebot absolute Stille verlangt, wurde eine Zeichen-sprache ...

    • Zásady kontaktu a pravidla komunikace se studentem se zrakovým postižením při vysokoškolském studiu 

      manual

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons SA Icon

      Šumníková, Pavlína

      ;

      Bertlová, Barbora

      2022

      ,

      Praha

      ,

      Univerzita Karlova Pedagogická fakulta

      Publikace seznamuje vyučující s možnostmi podpory studenta se zrakovým postižením na vysoké škole v následujících oblastech: charakteristika zrako- vého postižení, zásady kontaktu, základy průvodcovství, problémy při výuce ...

    • Competence Development in Early Childhood Education: Task-Based Learning and Project-Based Learning in Slovenia, Slovakia, and the Czech Republic 

      chapter in a collective monograph

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Loudová Stralczynská, Barbora

      ;

      Koželuhová, Eva

      ;

      Licardo, Marta

      ;

      Jurgec, Ana Tina

      ;

      Golob, Nika

      ;

      Šinko, Sabina

      ;

      Vargová, Mária

      ;

      Huľová, Zlatica

      ;

      Benyak, Jozef

      ;

      Drešar, Darja Antolin

      2023

      ,

      Maribor

      ,

      University Press

      ,

      Perspectives of Teacher Education and Development

      The paper focuses on the development of teachers' competencies in pre-primary education in Task-based Learning (TBL) and Project-based Learning (PBL). It presents the objectives and first results of the project Learning ...

    • Network analysis of additional clinical features of (Internet) gaming disorder 

      original article

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Martoncik, Marcel

      ;

      Adamkovič, Matúš

      ;

      Ropovik, Ivan

      2024

      ,

      International Journal of Methods in Psychiatric Research

      ,

      33

      (2)

      ObjectivesThere are dozens of screening instruments purporting to measure the (Internet) gaming disorder (IGD/GD). The two prominent diagnostic manuals, DSM-5 and ICD-11, list several additional diagnostic or clinical ...

    • Chinese parents’ school-readiness beliefs and parenting styles: patterns and associated factors 

      original article

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Cui, Shujing

      ;

      Greger, David

      2023

      ,

      Frontiers in Psychology

      ,

      14

      (neuvedeno)

      Introduction: A smooth transition to primary school is positively related to children's later school experience. Certain parental school-readiness beliefs and parenting styles, among other factors, contribute to the ...

    • Reflection of the Current Practice in Psychological Diagnostics of Language-based Diagnostic Tools 

      article in reviewed proceedings

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons NC Icon

      Rudorfer, Lothar Filip

      2022

      ,

      Tokio, Japonsko

      ,

      International Acadeic Forum

      ,

      The Asian Conference on Education & International Development 2023 Official Conference Proceedings

      ,

      9

      (1)

      This Article contribution focuses on the language-based psychological test, batteries anddiagnostic tools used worldwide and their psychometric standardisation. The author followsin his research from his diploma thesis ...

    • Didaktická versus oborová příprava 

      Subject specific education versus disciplinary preparation

      article in reviewed proceedings

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons NC Icon

      Creative Commons NC Icon

      Jančařík, Antonín

      2022

      ,

      Praha

      ,

      Technické vzdělávání v ČR: k problematice oborových didaktik. Sborník příspěvků z odborné konference

      Nedílnou součástí přípravy budoucích učitelů jsou jak oborová, tak oborově-didaktická příprava. Jejich poměr je určen, stejně jako zastoupení dalších složek učitelské přípravy, Rámcovými požadavky na studijní programy, ...

    • Insights into the accuracy of social scientists' forecasts of societal change 

      original article

      restricted access

      published version

      Custom Licence Icon

      Grossmann, Igor

      ;

      Rotella, Amanda A.

      ;

      Hutcherson, Cendri

      ;

      Sharpinskyi, Konstantyn

      ;

      Varnum, Michael E. W.

      ;

      Achter, Sebastian K.

      ;

      Dhami, Mandeep

      ;

      Guo, Xinqi Evie

      ;

      Kara-Yakoubian, Mane R.

      ;

      Mandel, David

      ;

      Raes, Louis

      ;

      Tay, Louis

      ;

      Vie, Aymeric

      ;

      Wagner, Lisa

      ;

      Adamkovic, Matus

      ;

      Arami, Arash

      ;

      Arriaga, Patricia

      ;

      Bandara, Kasun

      ;

      Banik, Gabriel

      ;

      Bartos, Frantisek

      ;

      Baskin, Ernest

      ;

      Bergmeir, Christoph

      ;

      Bialek, Michal K.

      ;

      Borsting, Caroline T.

      ;

      Browne, Dillon M.

      ;

      Caruso, Eugene

      ;

      Chen, Rong

      ;

      Chie, Bin-Tzong J.

      ;

      Chopik, William N.

      ;

      Collins, Robert

      ;

      Cong, Chin Wen G.

      ;

      Conway, Lucian

      ;

      Davis, Matthew V.

      ;

      Day, Martin A.

      ;

      Dhaliwal, Nathan D.

      ;

      Durham, Justin

      ;

      Dziekan, Martyna T.

      ;

      Elbaek, Christian

      ;

      Shuman, Eric

      ;

      Fabrykant, Marharyta

      ;

      Firat, Mustafa T.

      ;

      Fong, Geoffrey A.

      ;

      Frimer, Jeremy M.

      ;

      Gallegos, Jonathan B.

      ;

      Goldberg, Simon

      ;

      Gollwitzer, Anton

      ;

      Goyal, Julia

      ;

      Graf-Vlachy, Lorenz D.

      ;

      Gronlund, Scott

      ;

      Hafenbraedl, Sebastian

      ;

      Hartanto, Andree J.

      ;

      Hirshberg, Matthew J.

      ;

      Hornsey, Matthew

      ;

      Howe, Piers D. L.

      ;

      Izadi, Anoosha

      ;

      Jaeger, Bastian

      ;

      Kacmar, Pavol

      ;

      Kim, Yeun Joon

      ;

      Krenzler, Ruslan G.

      ;

      Lannin, Daniel

      ;

      Lin, Hung-Wen

      ;

      Lou, Nigel Mantou

      ;

      Lua, Verity Y. Q. W.

      ;

      Lukaszewski, Aaron L.

      ;

      Ly, Albert R.

      ;

      Madan, Christopher

      ;

      Maier, Maximilian M.

      ;

      Majeed, Nadyanna S.

      ;

      March, David A.

      ;

      Marsh, Abigail

      ;

      Misiak, Michal

      ;

      Myrseth, Kristian Ove R. M.

      ;

      Napan, Jaime

      ;

      Nicholas, Jonathan

      ;

      Nikolopoulos, Konstantinos

      ;

      Otterbring, Tobias

      ;

      Paruzel-Czachura, Mariola

      ;

      Pauer, Shiva

      ;

      Protzko, John

      ;

      Raffaelli, Quentin

      ;

      Ropovik, Ivan

      ;

      Ross, Robert M.

      ;

      Roth, Yefim

      ;

      Roysamb, Espen

      ;

      Schnabel, Landon

      ;

      Schuetz, Astrid

      ;

      Seifert, Matthias

      ;

      Sevincer, A. T.

      ;

      Sherman, Garrick T.

      ;

      Simonsson, Otto

      ;

      Sung, Ming-Chien

      ;

      Tai, Chung-Ching

      ;

      Talhelm, Thomas

      ;

      Teachman, Bethany A.

      ;

      Tetlock, Philip E.

      ;

      Thomakos, Dimitrios

      ;

      Tse, Dwight C. K.

      ;

      Twardus, Oliver J.

      ;

      Tybur, Joshua M.

      ;

      Ungar, Lyle

      2023

      ,

      Nature Human Behaviour

      ,

      7

      (4)

      How well can social scientists predict societal change, and what processes underlie their predictions? To answer these questions, we ran two forecasting tournaments testing the accuracy of predictions of societal change ...

    • HUDEBNÍ ČINNOSTI V PUBLIKACÍCH ZAMĚŘENÝCH NA GRAFOMOTORIKU PŘEDŠKOLNÍCH A NEJMLADŠÍCH ŠKOLNÍCH DĚTÍ V ČR 

      MUSIC ACTIVITIES IN pedagogical PUBLICATIONS FOCUSED ON GRAPHOMOTOR OF CHILDREN AGED 5-7 YEARS IN THE CZECH REPUBLIC

      summarizing article

      restricted access

      published version

      Custom Licence Icon

      Kmentová, Milena

      2022

      ,

      Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání [online]

      ,

      6

      (2)

      Cílem studie je představit výsledky komparace tuzemských publikací zaměřených na grafomotoriku předškolních dětí a přípravnou etapu psaní z hlediska ne/přítomnosti interdisciplinárních vazeb s hudební výchovou.Studie ...

    • Teorie a praxe hudební výchovy VIII. Sborník příspěvků z konference studentů doktorandských studií a pedagogů hudebního vzdělávání v zemích V4 v roce 2023 v Praze 

      Theory and Practice of Music Education VIII. Proceedings of the Conference of Doctoral Students and Teachers of Music Education in the V4 Countries 2023 in Prague

      collection of papers

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons SA Icon

      Kodejška, Miloš

      ;

      Václavová, Michaela

      ;

      Ostrý, Pavel

      ;

      Torma, Luboslav

      ;

      Kaščáková, Lenka

      ;

      Hons, Marie

      ;

      Daněk, Alois

      ;

      Magátová, Kristína

      ;

      Žiarna, Miriam

      ;

      Procházková, Martina

      ;

      Schmuckerová, Silvie

      ;

      Šilhavíková, Michaela

      ;

      Maggioni, Stanislava

      ;

      Filippi, Lukáš

      ;

      Jurák, Pavel

      ;

      Pirner, Jan

      ;

      Nykl, Boris

      ;

      Štefanová, Štefanová

      ;

      Vojnovič, Zuzana

      ;

      Halbychová, Kateřina

      ;

      Fraňková, Markéta

      ;

      Gvozdevskaia, Galina

      ;

      Šrámková, Kristýna

      ;

      Polanský, Lukáš

      ;

      Kmentová, Milena

      ;

      Chumchal, Jan

      ;

      Kolandová, Eva

      ;

      Zakouřilová, Hana

      ;

      Lévai, Ramóna

      ;

      Jiřičková, Jiřina

      2024

      ,

      Praha

      ,

      Pedagogická fakulta UK

      Sborník s názvem Teorie a praxe hudební výchovy VIII zachycuje příspěvky doktorandů a pedagogů z vysokých škol ve visegrádských zemích, které byly prezentovány v rámci stejnojmenné konference v Praze ve dnech 9. a 10. 11. ...