Faculty of Education: Poslední příspěvky
Zobrazují se záznamy 1-20 z 66
-
Final assessment in teacher education: innovations for better learning experiences
původní článek
open access
vydavatelská verze
2024
,Acta Scientiarum Education
,46
(1)
Learning assessment is an essential part of the educational process, and it is even more important when dealing with Teacher Education courses. Assessment procedures will be present throughout the future teaching career ...
-
Memory Traces, Phenomenology and the Simulationist vs Causal Theory Dispute
původní článek
embargo
vydavatelská verze
2024
,Analiza i Egzystencja
,65
(1)
Philosophy of memory is a hot topic in the cognitive sciences and philosophy of mind. This work examines the dispute between simulations and causal theories of memory by means of an examination of the feeling of familiarity ...
-
Kapitoly ke kreativním hudebním činnostem
Chapters on Creative Music Education
učebnice pro VŠ
open access
vydavatelská verze
2024
,Praha
,Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Vysokoškolská učebnice Kapitoly z kreativní hudební výchovy je publikačním výstupem projektu Kreativní interakce jako zdroj motivace a inovace ve výuce vysokoškolských pedagogů a v pregraduální přípravě pedagogů HV, ...
-
Loss of ADAR1 protein induces changes in small RNA landscape in hepatocytes
původní článek
open access
vydavatelská verze
2024
,RNA
,30
(9)
In recent years, numerous evidence has been accumulated about the extent of A-to-I editing in human RNAs and the key role ADAR1 plays in the cellular editing machinery. It has been shown that A-to-I editing occurrence and ...
-
Příklad tvorby vážné digitální hry na základě zkušeností z kurzu „Design vážných her“ na letní škole v Tallinu
An example of designing a serious digital game based on experiences from Design of serious games summer school course in Tallin
jiný článek
open access
vydavatelská verze
2022
,Pedagogická orientace
,32
(2)
Letní škola v Tallinu probíhala od 11. do 29. 7. 2022 a nabídla studentům 22 kurzů nejrůznějšího zaměření. Kurz, jehož jsem byla účastníkem, s názvem "Design vážných her" probíhal od 18. do 22.7 a zúčastnilo se jej 14 lidí ...
-
Überwindung des Zwischenraumes: Ernst Weiß’ Erzählung Marengo im Literaturunterricht
Overcoming the gap: Ernst Weiß’ story Marengo in literature classes
původní článek
open access
vydavatelská verze
2023
,Schnittstelle Germanistik
,3
(2)
Das Ziel des vorliegenden Beitrags ist es, den Prager deutschen Autor Ernst Weiß kurz vorzustellen, und die Möglichkeiten für den Literaturunterricht zu skizzieren, die seine Erzählung Marengo bietet. Nachdem die Struktur ...
-
Hledání cest začínajícího učitele v inkluzivním vzdělávání
Path-finding of a beginning teacher in inclusive education
původní článek
open access
vydavatelská verze
2021
,Magister: reflexe primárního a preprimáního vzdělávání ve výzkumu
,8
(2)
Příspěvek představuje proces a výsledky akčního výzkumu začínajícího učitele v praxi společného vzdělávání. Autorka příspěvku se ve svém profesním životě, coby výzkumník a začínající učitel v jedné roli, zabývala problematikou ...
-
Stres studentů Učitelství pro 1. st. ZŠ při státních závěrečných zkouškách
Stress of students Teaching for 1st st. Primary school during state final exams
abstrakt v konferenčním sborníku
open access
vydavatelská verze
2023
Příspěvek referuje o výsledcích dotazníkového šetření mezi absolventy magisterského studijního programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ na Pedagogické fakultě UK zaměřeného na hodnocení průběhu státní závěrečné zkoušky, vlastní ...
-
Is video games' effect on attitudes universal? Results from an empirical study comparing video games' impact on the attitude change of players with different backgrounds
původní článek
open access
vydavatelská verze
2024
,Journal of Computer Assisted Learning
,40
(2)
Existing studies confirm that some video games can change players' attitudes. However, since we do not know the specific elements responsible for attitude change, the potential of video games to achieve desired educational ...
-
PLÁNOVÁNÍ VZDĚLÁVACÍHO OBSAHU V KURIKULÁRNÍCH DOKUMENTECH MATEŘSKÝCH ŠKOL – HLEDÁNÍ CESTY K OSOBNOSTNĚ ORIENTOVANÉMU POJETÍ
PLANNING EDUCATIONAL CONTENT IN curricular DOCUMENTS oF nursery schools – FINDING A WAY TO A child-centered approach
původní článek
open access
vydavatelská verze
2022
,Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání
,6
(2)
Příspěvek se zaměřuje na problematiku plánování vzdělávacího obsahu ve školních vzdělávacích programech mateřských škol. Prezentuje výsledky obsahové analýzy 40 školních vzdělávacích programů mateřských škol a dotazníkového ...
-
Metodická příručka Předškolní a prvostupňové vzdělávání Pedagogická diagnostika v mateřské škole
Methodical manual Preschool and primary education Pedagogical diagnostics in kindergarten
necertifikovaná metodika
open access
vydavatelská verze
2022
Metodická příručka vznikla v rámci projektu SYPO realizovaného NPI ČR. Cílem příručky je pomoci učitelům a podpořit realizaci pedagogické diagnostiky v mateřských školách, seznámit učitele mateřských škol s různými typy ...
-
From Attendance Data to Student Support: International Practices for Recording, Reporting, and Using Data on School Attendance and Absence
přehledový článek
open access
vydavatelská verze
2022
,Orbis scholae
,16
(2-3)
The recording, reporting, and use of data on school attendance and absence (DSAA) play a crucial role in understanding attendance and addressing absence in educational systems worldwide. However, a comprehensive grasp of ...
-
Způsoby vnímání obrazu a textu
Ways of perceiving image and text
recenze
omezený přístup
postprint
2022
,Česká literatura
,70
(3)
Recenze publikace Aleny Pomajzlové s názvem Vidět a/nebo číst: kapitoly o vztahu obrazu a slova v moderním umění. Text recenze se soustředí především na interdisciplinární souvislosti mezi literárními a výtvarnými díly a ...
-
Schweigend sprechen. Zeichensprache in mittelalterlichen Klöstern. Forschungen zur Geschichte und Kultur des östlichen Mitteleuropa 60
Speaking in silence. Sign language in medieval monasteries
monografie
omezený přístup
vydavatelská verze
2023
,Dresden
,Leibniz-Institut für Geschichte und Kultur des östlichen Europa; Christian Lübke
Das Silentium gehörte von Beginn an zu den wichtig-sten Geboten, die das klöster-liche Leben regeln. Um aber auch dort kommuni-zieren zu können, wo das Schweige-gebot absolute Stille verlangt, wurde eine Zeichen-sprache ...
-
Zásady kontaktu a pravidla komunikace se studentem se zrakovým postižením při vysokoškolském studiu
příručka
open access
vydavatelská verze
2022
,Praha
,Univerzita Karlova Pedagogická fakulta
Publikace seznamuje vyučující s možnostmi podpory studenta se zrakovým postižením na vysoké škole v následujících oblastech: charakteristika zrako- vého postižení, zásady kontaktu, základy průvodcovství, problémy při výuce ...
-
Competence Development in Early Childhood Education: Task-Based Learning and Project-Based Learning in Slovenia, Slovakia, and the Czech Republic
kapitola v kolektivní monografii
open access
vydavatelská verze
2023
,Maribor
,University Press
,Perspectives of Teacher Education and Development
The paper focuses on the development of teachers' competencies in pre-primary education in Task-based Learning (TBL) and Project-based Learning (PBL). It presents the objectives and first results of the project Learning ...
-
Network analysis of additional clinical features of (Internet) gaming disorder
původní článek
open access
vydavatelská verze
2024
,International Journal of Methods in Psychiatric Research
,33
(2)
ObjectivesThere are dozens of screening instruments purporting to measure the (Internet) gaming disorder (IGD/GD). The two prominent diagnostic manuals, DSM-5 and ICD-11, list several additional diagnostic or clinical ...
-
Chinese parents’ school-readiness beliefs and parenting styles: patterns and associated factors
původní článek
open access
vydavatelská verze
2023
,Frontiers in Psychology
,14
(neuvedeno)
Introduction: A smooth transition to primary school is positively related to children's later school experience. Certain parental school-readiness beliefs and parenting styles, among other factors, contribute to the ...
-
Reflection of the Current Practice in Psychological Diagnostics of Language-based Diagnostic Tools
příspěvek v recenzovaném konferenčním sborníku
open access
vydavatelská verze
2022
,Tokio, Japonsko
,International Acadeic Forum
,The Asian Conference on Education & International Development 2023 Official Conference Proceedings
,9
(1)
This Article contribution focuses on the language-based psychological test, batteries anddiagnostic tools used worldwide and their psychometric standardisation. The author followsin his research from his diploma thesis ...
-
Didaktická versus oborová příprava
Subject specific education versus disciplinary preparation
příspěvek v recenzovaném konferenčním sborníku
open access
vydavatelská verze
2022
,Praha
,Technické vzdělávání v ČR: k problematice oborových didaktik. Sborník příspěvků z odborné konference
Nedílnou součástí přípravy budoucích učitelů jsou jak oborová, tak oborově-didaktická příprava. Jejich poměr je určen, stejně jako zastoupení dalších složek učitelské přípravy, Rámcovými požadavky na studijní programy, ...